Memories and trajectories of Dona Maria Natalina Santos Costa (1943-)

a priestess of the afro-Amazonian enchantments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22562/2025.62.10

Keywords:

Afro-Amazonian Religiosity, Memory, Life History

Abstract

The work addresses the memories and life story of Dona Maria Natalina Santos Costas (1943-), afro-religious priestess of tambor de mina and umbanda/pajelança in the city of Belém (PA). We focus on a period of her trajectory, which covers her initiation to the present day. We therefore highlight her calling, when she was initiated by Dona Maria Aguiar in tambor de mina; his trip to umbanda, with Dona Nevinha; and his ordeal and resignation. After the death of her husband, a fact that separated her from religiosity and took her to Maranhão, to take care of her with Zé Negreiros. Throughout the narrative, complex social relationships are observed, the presence of important historical personalities, as well as racial issues, stigma, and a complex sociability network, identified through interclass crony relationships.

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Author Biographies

Diogo Jorge de Melo, Universidade Federal do Pará

Doutor em Ensino e História de Ciências da Terra pela UNICAMP e em Museologia e Patrimônio pela UNIRIO/MAST. Professor da Universidade Federal do Pará do Bacharelado em Museologia, do Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios, Identidades e Educação e do Programa de Pós-Graduação em Sociobiodiversidade e Educação. 

Priscila Faulhaber, Museu de Astronomia e Ciências Afins

Doutorado em Ciências Sociais pela UNICAMP. Pesquisadora do Museu de Astronomia e Ciências Afins e leciona do Programa de Pós-Graduação em Museologia e Patrimônio UNIRIO/MAST e no Programa de Pós-Graduação em Antropologia Socias da UFAM.

Ana Cristina Silva Souza, Universidade Federal do Pará

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios, Identidades e Educação. Bolsistas Capes.

Ramon Augusto Teobaldo Alcantara, Universidade Federal do Pará

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Cidades, Territórios, Identidades e Educação.

Published

2025-06-24