Quilombo at UFS

the role of the Beatriz Nascimento Black Collective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22562/2025.62.03

Keywords:

Beatriz Nascimento Black Collective, Black students, Affirmative policies

Abstract

The purpose of this study is to present the results of research carried out during the COVID-19 pandemic on the performance of the collective of black students at the Federal University of Sergipe (UFS) called “Beatriz Nascimento Black Collective” (CNBN in Portuguese). To this, a qualitative field research was conducted, inspired by Fals Borda's Participatory Action Research (2009), involving the application of a questionnaire and open interviews, as well as document collection and a literature review in the Digital Library of Theses and Dissertations. Created in 2018, with the encouragement of the Afro-Brazilian and Indigenous Studies Center of the Federal University of Sergipe (NEABI-UFS), the initiatives led by the CNBN strengthened the debates on affirmative action policies, as well as the processes of self-affirmation of the Black identity of anti-racist students.

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Author Biographies

Lídia Carla Araújo dos Anjos, Universidade Federal de Sergipe

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED-UFS). Mestrado em Direitos Humanos (UNIT/bolsista CAPES-FAPITEC). Especialização em Gestão de Saúde Pública e Saúde da Família (FANESE). Graduação em Serviço Social (UFS). Bolsista CAPES no PPGED/UFS. Integrante do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (NEABI/UFS) e da pesquisa nacional de âmbito do CNPQ “Caleidoscópio das Ações Afirmativas: avaliações, experiências e alcances das políticas de cotas nas universidades públicas”. lidiaanjos.se@gmail.com.

José Luanderson Santos Andrade, Universidade Federal de Sergipe

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Naturais da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Professor da Rede Estadual de Pernambuco. Licenciado em Química pela Universidade Federal de Sergipe (UFS) Email: luandersonfurler@gmail.com.

Edineia Tavares Lopes, Universidade Federal de Sergipe

Doutora e Pós-Doutora em Educação. Prof.ª Associada da Universidade Federal de Sergipe (UFS) e integrante do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, do Programa de Pós-Graduação em Educação, ambos da UFS, do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas (NEABI/UFS) e da pesquisa nacional denominada “Caleidoscópio das Ações Afirmativas: avaliações, experiências e alcances das políticas de cotas nas universidades públicas” (CNPQ). edineia.ufs@gmail.com.

Published

2025-06-24