INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN SCHOOL CLASS COUNCILS

a state of the art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22196/rp.v27.8109

Keywords:

Tecnologias Digitais, Conselho de Classe, Inovação Educacional

Abstract

This article presents a state-of-the-art review that aims to understand the use of digital technologies for conducting School Class Councils. The research is based on an analysis of academic works available in the CAPES Theses and Dissertations Catalog, published between 2013 and 2023. The study investigated the integration of digital technologies into Class Councils, seeking to identify patterns, gaps, and new perspectives to enhance educational practices. The adopted methodology includes content analysis, following Laurence Bardin’s (2016) categorical technique. The results indicate that adopting digital technologies can mitigate barriers to student participation, foster collaboration among council members, and introduce innovative practices. Furthermore, the scarcity of academic publications on the topic stands out, underscoring the need for further research. This study contributes to the development of strategies that promote a more efficient and higher-quality integration of technology in the school environment, benefiting teachers, administrators, and scholars in future research and educational practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alfeu José Feldmann, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Discente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação pela UNOESC. Possui especializações lato sensu em Tecnologias Digitais Aplicadas à Educação pela UNOESC e em Ação Interdisciplinar com ênfase em Filosofia pelas Faculdades de Itapiranga, estando em fase de conclusão de especialização em Mídias Aplicadas na Educação pelo IFSC.

Marineiva Moro Campos de Oliveira, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG, 2021). Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste, 2016), licenciada em pedagogia pelo Centro Universitário da Grande Dourados (Unigran, 2011), licenciada em Letras-Libras pelo Centro Universitário Leonardo Da Vinci (Uniasselvi, 2021). Acadêmica do curso de Serviço Social pela UniBF. Especialista em Mediação e Conflitos, Educação Básica, Libras, Gestão escolar, Gestão de recursos humanos, Docência na Educação à Distância e Psicopedagogia Clínica e Institucional. Coordenadora dos cursos da área da Educação da Unoesc/Chapecó, professora permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (Mestrado) da Universidade do Oeste de Santa Catarina. Líder do grupo de pesquisa Formação Docente e Práticas de Ensino. Temas de investigação: Processos de alfabetização nos anos iniciais, Formação de alfabetizadores(as), Práticas de alfabetização nos anos iniciais, políticas de alfabetização e história da alfabetização. Perita Grafotécnica cadastrada no Tribunal de Justiça do Estado de Santa Catarina. coordenadora dos cursos de Licenciatura em Pedagogia, Matemática e Educação Especial.

Published

2025-04-12 — Updated on 2025-12-02

How to Cite

FELDMANN, A. J.; MORO CAMPOS DE OLIVEIRA, M. INTEGRATION OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN SCHOOL CLASS COUNCILS: a state of the art. Revista Pedagógica, [S. l.], v. 27, 2025. DOI: 10.22196/rp.v27.8109. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/8109. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Demanda Contínua