The “mythological” brothers Kuaray (Sun), Djatchy (Moon), Kamē and Kanhru

ancestral narratives, living memories and meanings beyond concepts and female cosmology

Authors

  • Adriana Aparecida Belino Padilha de Biazi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Gennis Martins Timóteo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jéssica Lícia da Assumpção Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.22562/2025.62.15

Keywords:

Guarani and Kaingang mythological brothers, Kuaray (Sun), Djatchy (Moon), Kamē and Kanhru

Abstract

This article aims to present the ancestral stories and living memories of the Kaingang and Guarani people, based on the narratives of the “mythological” brothers: Kamē and Kanhru (Kaingang) and Kuaray/Sun and Djatchy/Moon (Guarani), which go beyond conceptual meanings and also speak of indigenous feminine cosmology. The stories of Kuaray, Djatchy, Kamé and Kanhru bring the elements and representation of the Sun and Moon and contain teachings that permeate the construction of the indigenous being, including the sacred feminine. The aim is also to demystify the term myth and mythology in order to understand the meaning and importance of these stories for indigenous peoples, which they share and pass on to others in the construction of subjectivity and identity. These are stories that come from the ancestral past, but which bring cultural teachings to the present day.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Aparecida Belino Padilha de Biazi, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora da Universidade Federal de Santa Catarina-UFSC, no Departamento de História, atua principalmente no curso de Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica. Coordenadora do Laboratório de História Indígena (LABHIN/UFSC) e colabora com a revista fagtar (a força delas). É membro da Cátedra Antonieta de Barros: educação para a igualdade racial e combate ao racismo (UNESCO). Graduada em Licenciatura Indígena pela UFSC, também é graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia pela FAEL, graduada em História. Mestre em Antropologia Social pela UFSC, doutora em História também pela UFSC.

Gennis Martins Timóteo, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Antropologia Social, mestre em Antropologia Social, formada na Licenciatura Intercultural Indígena do Sul da Mata Atlântica da Universidade Federal de Santa Catarina (turma 2/ 2016-2020), com ênfase em história e cultura indígena. Diretora da Escola Indígena de Educação Básica Wherá Tupã Poty Djá e moradora da Terra Indígena M’biguaçu, Biguaçu/ Santa Catarina.

Jéssica Lícia da Assumpção, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestre em História, Licenciada e Bacharela em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Especialista em História e Cultura Afro-brasileira e Indígena e Licenciada em Pedagogia (UNINTER) e bolsista Capes. Integrante do grupo de estudos Patrimônio, Memória e Educação (PAMEDUC/UFSC) e do Laboratório de História Indígena (LABHIN/UFSC).

Published

2025-06-24