EXPERIENCES WITH REMOTE TEACHING AND THE EFFECTS ON STUDENT INTEREST AND SATISFACTION

A STUDY WITH UNDERGRADUATE ACCOUNTING STUDENTS DURING THE SARS-CoV-2 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22277/rgo.v14i1.5712

Keywords:

Ensino remoto. Interação professor-aluno. Interação aluno-aluno.

Abstract

The social isolation resulting from facing the contagion of the new Coronavirus (SARS-CoV-2) has generated many transformations in the work and teaching processes. This study investigates the experiences of Accounting students with remote education implemented by a federal higher education institution in the Brazilian midwest region during the SARS-CoV-2 pandemic and its effects on their interest and satisfaction with the classes. The sample corresponds to 102 students who answered the questionnaire with closed and open questions, which made it possible to apply the Structural Equations and content analysis for data treatment. The results showed that it is necessary for teachers to seek different teaching methodologies and different information and communication technologies to reproduce a classroom in a virtual learning environment, so that the student has greater interest and satisfaction. Furthermore, it was identified that most students were unaware of the dynamics of the remote teaching modality, numerous doubts and fears became prominent, which reflected in the students' experiences with the interactions between teacher-student and student-student, the which significantly interfere in the learning process, and therefore, in the interest and satisfaction of the student.

Author Biographies

Edicreia Andrade dos Santos, Universidade Federal do Paraná

Doutora em Contabilidade pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora de Ciências Contábeis do Setor de Ciências Sociais Aplicadas – SCSA

Universidade Federal do Paraná - UFPR

Pesquisa em temas de ensino contábil, contabilidade gerencial, controladoria e Auditoria Contábil

Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 - Campus III

Jardim Botânico, 80.210-170 - Curitiba, PR – Brasil

Fone: 42-99808.1290

Giulio Henrique Furlan de Campos, Universidade Federal do Paraná

Graduando em Ciências Contábeis na Universidade Federal do Paraná – UFPR

Pesquisa em temas de ensino contábil e contabilidade gerencial.

Av. Prefeito Lothário Meissner, 632 - Campus III

Jardim Botânico, 80.210-170 - Curitiba, PR – Brasil

Fone: 41-98809.8323

Luiz Miguel Renda dos Santos, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Doutor em Financiación e Investigación Comercial pela Universidad Autonoma de Madrid (Espanha)

Professor de Ciências Contábeis na Escola de Administração e Negócios - ESAN

Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Pesquisa em temas de ensino contábil, contabilidade gerencial, controladoria e Auditoria Contábil pública

Cep.: 79.074-460, Av. Senador Filinto Muller, 1550, 

Bairro: Vila Ipiranga, Campo Grande - Mato Grosso do Sul.

Fone: 67-98163-1788

References

ABDOUS, Mohammed. Influence of satisfaction and preparedness on online students’ feelings of anxiety. The Internet and Higher Education, v. 41, p. 34-44, 2019.

ANDERSON, Terry. Towards a theory of online learning. Theory and practice of online learning, v. 2, p. 109-119, 2004.

BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância e inovação tecnológica. Trabalho, educação e saúde, v. 3, n. 1, p. 187-198, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. º 873 de 7 de abril de 2006. Brasília, DF, 7 abr. 2006.

______. Ministério da Educação. Portaria n. º 4.059 de 10 de dezembro de 2004. Brasília, DF, 10 dez 2004.

______. Ministério da Educação. Portaria n. º 343 de 17 de março de 2020. Brasília, DF, 17 mar 2020. Disponível em: <http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. > Acesso em 5 de mai. 2020.

COSTA, Oberdan Santos da; GOUVEIA, Luis Borges. Modelos de Retenção de Estudantes: Abordagens e Perspectivas. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 24, n. 3, p. 155-182, 2018.

COSTA, Camila Furlan da; SILVA, Sueli Maria Goulart. Novo Neoliberalismo Acadêmico e o Ensino Superior no Brasil. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 25, n. 3, p. 6-35, dez. 2019.

DENG, Sheng-Qun; PENG, Hong-Juan. Characteristics of and public health responses to the coronavirus disease 2019 outbreak in China. Journal of clinical medicine, v. 9, n. 2, p. 575, 2020.

EHLERS, Ulf-Daniel. Quality in e-learning from a learner's perspective. European Journal of Open, Distance and E-learning, v. 7, n. 1, 2004.

FAUL, Franz et al. Statistical power analyses using G* Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior research methods, v. 41, n. 4, p. 1149-1160, 2009.

FORNELL, Claes; LARCKER, David F. Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, v. 18, n. 1, p. 39-50, 1981.

HAIR JR, Joseph F. et al. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage publications, 2016.

KOLOGRIVAYA, Ekaterina.; SHLEIFER, Emma. Quarantined: China’s Online Education in the Pandemic. The Diplomat. Disponível em: <https://thediplomat.com/2020/03/quarantined-chinas-online-education-in-the-pandemic/>. Acesso em: 01 mai. 2020.

JARDILINO, José Rubens Lima; DO AMARAL, Derly Jardim; LIMA, Delmário Ferreira. A interação professor-aluno em sala de aula no ensino superior: o curso de administração de empresas. Revista Diálogo Educacional, v. 10, n. 29, p. 101-119, 2010.

MEDEIROS, Bárbara Novaes; SIQUEIRA, Marcus Vinicius Soares. Relações de Confiança e sua Instrumentalização no Controle de Docentes em IES Privadas. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 25, n. 1, p. 213-237, abr. 2019 .

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. O ensino e os papéis do instrutor. Educação a distância, 2007.

MORTARI, André Dias. A Construção Cotidiana da Greve na Ufrgs: o Movimento Contra as Reformas no Final de 2016. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 25, n. 3, p. 278-296, 2019.

NEWS WIRES. Covid-19: Older school children should wear masks, French science council says. France24. Disponível em: <https://www.france24.com/en/20200426-french-middle-and-secondary-school-students-and-staff-should-wear-masks-science-council>. Acesso em: 01 mai. 2020.

PAECHTER, Manuela; MAIER, Brigitte; MACHER, Daniel. Students’ expectations of, and experiences in e-learning: Their relation to learning achievements and course satisfaction. Computers & Education, v. 54, n. 1, p. 222-229, 2010.

PASWAN, Audhesh K.; YOUNG, Joyce A. Student evaluation of instructor: A nomological investigation using structural equation modeling. Journal of Marketing Education, v. 24, n. 3, p. 193-202, 2002.

SANTOS JUNIOR, Verissimo Barros; SILVA MONTEIRO, Jean Carlos. Educação e Covid-19: as Tecnologias Digitais Mediando a Aprendizagem em Tempos de Pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura E Sociedade, v. 2, p. 01-15, 2020.

SHARPE, Rhona; BENFIELD, Greg. The student experience of e-learning in higher education. Brookes eJournal of Learning and Teaching, v. 1, n. 3, 2005.

SOARES, Jailson Ribeiro; BORDIN, Ronaldo; ROSA, Roger dos Santos. Indicadores de Gestão e de Qualidade nas Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras, 2009-2016. REAd. Revista Eletrônica de Administração, v. 25, n. 2, p. 215-239, 2019.

UNESCO. COVID-19 Educational disruption and response. UNESCO, 2020. Disponível em: <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse>. Acesso em: 29 abr. 2020.

VIEIRA, Kelmara Mendes; MILACH, Felipe Tavares; HUPPES, Daniela. Equações estruturais aplicadas à satisfação dos alunos: um estudo no curso de ciências contábeis da Universidade Federal de Santa Maria. Revista Contabilidade & Finanças, v. 19, n. 48, p. 65-76, 2008.

WATSON, Julie; THOMPSON, Carolyn. Covid-19: Virus forced US schools online, but many students didn’t follow. The Star. Disponível em: <https://www.thestar.com.my/tech/tech-news/2020/04/20/covid-19-virus-forced-us-schools-online-but-many-students-didnt-follow>. Acesso em 01 mai. 2020.

Published

2020-12-29

Issue

Section

IMPACTOS DA COVID-19 NO AMBIENTE DAS ORGANIZAÇÕES E NA SOCIEDADE