JOB SATISFACTION: THE PERSPECTIVE OF EMPLOYEES IN THE OPERATIONAL SECTOR OF AN ATACAREJO SUPERMARKET COMPANY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22277/rgo.v17i2.7906

Keywords:

Job satisfaction, operational efficiency, Wholesale supermarket

Abstract

Purpose: The aim of this study was to assess the job satisfaction of employees in the operational sector of an atacarejo supermarket company in Anastácio-MS.

 

Method/approach: The research method is quantitative, using the Job Satisfaction Scale (EST) by Siqueira (2008), which proposes descriptive statistical analysis based on five dimensions of analysis: satisfaction with colleagues; with salary; with management; with the nature of the work and with promotions. The research was carried out in the second half of 2023 and 54 employees at operational level were surveyed.

Main findings: The survey found that, in general, employees are indifferent, neither satisfied nor dissatisfied. The survey showed nuances in relation to the employees' perception of injustice regarding their qualifications and compensation. This is because they are dissatisfied with their salaries in relation to their professional training and how it is used in their job.  These aspects related to the high level of indifference, found in the average of the promotions dimension, support this hypothesis.

 

Theoretical, practical/social contributions: In a practical sense, the results contribute by indicating the main dimensions that need improvement in organizational management processes

 

Originality/relevance: The research corroborates proposals for evaluating job satisfaction using scales that have been pre-validated for the Brazilian context. Furthermore, it provides theoretical contributions by generating results related to a specific business sector, the atacarejo supermarket, which can contribute significantly as a source of information for strategic benchmarking analyses by companies related to the sector.

Downloads

Author Biographies

Daniel Colman Rodrigues, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Graduado em Administração

Raphael Colman Soares, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul

Graduado em Administração

Mariana A´parecida Euflausino, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Professora adjunta na Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutora em Administração pela Universidade Estadual de Maringá - UEM

References

Almeida, H., Orgambídez-Ramos, A., Monteiro, I., & Sousa, F. (2013). Manual de comportamento organizacional: guia de apoio ao estudante universitário. Silabas & Desafios.

Acto, S. H. Condições de trabalho e satisfação com a vida em geral: o papel mediador da satisfação com os papéis de vida numa amostra de enfermeiros [Dissertação de mestrado, Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/28728/1/ulfpie051895_tm_tese.pdf

Bateman, T. S., & Snell, S. A. (1998). Administração: construindo vantagem competitiva. Atlas.

Bozzo, A. L., & Ferreira, M. P. (2020). Mercado de vizinhança ou atacarejo para consumidores de baixa renda em regiões periféricas. Revista de Gestão e Secretariado, 11(1), 126-150. https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/941

Calsavara, A. R. (2009). Atacarejo: estratégia planejada ou mera coincidência?. Administração de Empresas em Revista, 1(4), 47-64. https://ojs.revistagesec.org.br/secretariado/article/view/941

Fathurahman, M. (2022). Análise do caminho entre satisfação e lealdade no trabalho tendo ambiente e cultura de trabalho como variáveis explicativas. PRODUKTIF: Journal Kepegawaian and Organisasi, 1(1), 36- 43.

Fonseca, R. M. P. (2014). Satisfação profissional nas USF da ARS Centro: fatores intrínsecos e extrínsecos do trabalho [Dissertação de mestrado, Universidade de Coimbra]. Repositório da Universidade de Coimbra. https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/27359

Gonçalves, L. S., Silva, J. C., Espíndola, M. A., Machado, D. M., & Pereira, P. C. (2023). Pesquisa de clima organizacional x satisfação dos funcionários: desafios, avanços e limitações. E-Acadêmica, 4(1), e2541435. https://doi.org/10.52076/eacad-v4i1.435

Hartika, A., Fitridiani, M., & Asbari, M. (2023). O efeito da satisfação e da lealdade no trabalho no desempenho dos funcionários: uma revisão narrativa da literatura. Journal of Information Systems and Management, 2(3), 9-15.

Hsien, H. W., Giuliani, A. C., Cunha, C. F., & Pizzinato, N. K. (2012). Atacado e atacarejo como opção de compra de clientes de distribuidora de alimentos. Revista de Administração da Universidade Federal de Santa Maria, 5(1), 11-28. https://periodicos.ufsm.br/reaufsm/article/view/3797

Judge, T. A., Zhang, S. C., & Glerum, D. R. (2020). Job satisfaction: essentials of job attitudes and other workplace psychological constructs. Routledge.

Lima, T. C. S., & Mioto, R. C. T. (2007). Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Revista Katálysis, 10(Especial), 37-45.

Magnus, L. (2023). A importância da hierarquia empresarial: conheça seus tipos, níveis e muito mais. Genyo. https://genyo.com.br/hierarquia-empresarial/

Martinez, M. C., & Paraguay, A. I. B. B. (2003). Satisfação e saúde no trabalho: aspectos conceituais e metodológicos. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 6(1), 59-78.

Mullins, L. J. (2004). Gestão da Hospitalidade e Comportamento Organizacional (4. ed.). Bookman.

Nascimento, T. (2022). Satisfação no trabalho: um estudo com trabalhadores de call center [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Ceará]. Repositório da Universidade Federal do Ceará. https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/68862

Ndilimeke, N. (2020). O impacto das condições de trabalho na satisfação dos trabalhadores: estudo de caso: Externato Álvares Cabral [Dissertação de Mestrado, Instituto Superior de Gestão]. Repositório do Instituto Superior de Gestão. https://comum.rcaap.pt/handle/10400.26/31666

Porto, J. B., & Tamayo, A. (2003). Desenvolvimento e validação da escala de valores do trabalho - EVT. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19(2), 145-152. https://doi.org/10.1590/S0102-37722003000200006

Raupp, F. M., & Beuren, I. M. (2006). Metodologia da pesquisa aplicável às ciências. Atlas.

Riyanto, S., Endri, E., & Herlisha, N. (2021). Effect of work motivation and job satisfaction on employee performance: mediating role of employee engagement. Problems and Perspectives in Management, 19(3), 162.

Robbins, S. P. (2005). Comportamento Organizacional. Pearson Prentice Hall.

Romelus, L. (2022). Clima organizacional e satisfação dos colaboradores do supermercado Varejão Romera na cidade de São Paulo. [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal da Fronteira Sul]. Repositório da Universidade Federal da Fronteira Sul. https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/5669/1/ROMELUS.pdf

Ruiz, R. (2023). Dados gerais: os grandes números do setor. ABRAS - Associação Brasileira de Supermercados. https://www.abras.com.br/economia-e-pesquisa/ranking-abras/dados-gerais

Soraggi, F., & Paschoal, T. (2011). Relação entre bem-estar no trabalho, valores pessoais e oportunidades de alcance de valores pessoais no trabalho. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 11(2), 614-632.

Silva, M. A. N., & Araújo, T. M. (2019). Satisfação no trabalho: uma revisão da literatura. Revista da Administração Contemporânea, 23(3), 326-346.

Silva, C. R. M. (2019). Operations & Production Management. [E-book]. Atena. https://atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/operations-production-management

Siqueira, M. M. M. (2008). Medidas do comportamento organizacional: ferramentas de diagnóstico e de gestão. Artmed.

Spector, P. E. (2003). Psicologia nas organizações. Saraiva.

Santos, J. S. (2021). Satisfação no trabalho dos servidores da Prefeitura Municipal de Amambai-MS [Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal da Grande Dourados]. Repositório da Universidade Federal da Grande Dourados. https://repositorio.ufgd.edu.br/jspui/bitstream/prefix/4740/1/JosevandroSantosSilva.pdf

Walton, R. E. (1973). Quality of working life: what is it? Sloan Management Review, 15(1), 11-21.

Winkelhaus, S., Grosse, E. H., & Glock, C. H. (2022). Satisfação no trabalho: um estudo exploratório sobre mudanças nas características de trabalho dos funcionários na Intralogística 4.0. Journal of Business Logistics, 43(3), 343-367.

Wright, T. A., & Cropanzano, R. (2000). Bem-estar psicológico e satisfação no trabalho como preditores de desempenho no trabalho. Jornal de Psicologia da Saúde Ocupacional, 5(1), 84-94.

Zoldan, J. P. (2013). Satisfação no trabalho. Revista Científica da Faculdade de Administração e Negócios da Universidade Estácio Ribeirão Preto, 24 (1), 1-12.

Published

2024-11-18