O NÚCLEO CENTRAL DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE ENSINO MÉDIO CONSTRUÍDAS POR LICENCIANDOS/AS EM FÍSICA E MATEMÁTICA: um estudo comparativo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22196/rp.v22i0.5722

Keywords:

Ensino Médio, Licenciandos, Física, Matemática, Representações sociais

Abstract

The Federal Government reformed high school in Brazil. In this article, we aim to comparatively analyze the central core of social representations of high school built by undergraduate physics and mathematics students at IFPE - campus Pesqueira. References were made on Secondary Education, authors such as: Kuenzer (2000), Rodrigues (2012) and Silva and Scheibe (2017). The Theory of Social Representations and the structural approach are the references. The study is of a qualitative nature. 40 undergraduate students participated, 20 from each course. As a collection procedure, we used a Central Nucleus Test. For the analysis, we had the support of the Content Analysis Technique. The results pointed to the same representation, since the central nuclei are identical. They represent High School as an educational stage that has the teacher and the student as protagonists, and enables training that will determine the academic, social, ethical and professional future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreza Maria Lima, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE) - Campus Pesqueira e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) - Campus Olinda.

Maria Alexsandra da Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE)

Licencianda em Matemática - IFPE - campus Pesqueira. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC) - IFPE. 

Published

2020-12-14

How to Cite

LIMA, A. M.; DA SILVA SOUZA, M. A. . O NÚCLEO CENTRAL DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DE ENSINO MÉDIO CONSTRUÍDAS POR LICENCIANDOS/AS EM FÍSICA E MATEMÁTICA: um estudo comparativo . Revista Pedagógica, [S. l.], v. 22, p. 1–26, 2020. DOI: 10.22196/rp.v22i0.5722. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/5722. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Dossiê - Políticas Públicas de Ensino Médio: diferentes contextos em análise